
Superior X-Road Elite GR Black/Green, Gravelsykkel
Vår fineste gravelbike med aluminiumsramme! Forseggjort, stilig gravelsykkel med komponenter av høy kvalitet. Å tråkke seg gjennom skogen, eller fjellet på denne er som en drøm!
- Stilren, klassisk aluminiumsramme
- Shimano GRX 1x11 girgruppe
- Shimano hydrauliske skivebremser
Superior X-ROAD, der X står for den ukjente faktoren. Dette er ikke en vanlig landeveissykkel, men en allsidig sykkel som takler hvilken som helst vei! Rask og aerodynamisk for KOM-jaging og bruddforsøk på asfalten. Komfortabel for langturene, og god plass til dekk med både volum og knaster nok for eventyrturen der du ikke helt vet hvilket underlag du ender opp med å sykle på. Denne gravelsykkelen fikser både asfalt, grus og lett sti. Pendling, langtur, trening eller en cyclocross-konkurranse er ikke noe problem for X-Road Elite!
- Stilren, klassisk aluminiumsramme
- Shimano GRX 1x11 girgruppe
- Shimano hydrauliske skivebremser
Shimano GRX drivverk
X-Road Elite er minst like stilig som sin storebror i carbon; X-Road Team Comp, men naturligvis rimeligere priset. Denne grusraceren har samme 11-delte girgruppe som sin dyrere bror; Shimano GRX. GRX girgruppa er spesiallaget for gravelsykler. Dette gir bakskiftere som takler større kassetter enn vanlige landeveiskassetter, samt kløtsj-funksjonen vi kjenner fra terrengsyklene. Kløtsjen minimerer ulyd og rakling i kjedet når man sykler på ujevnt underlag, samt at den er med på å holde kjedet på plass. Bremsehendlene har antiskli-mønster og er klargjort for integrering av hendel for hev-/senkepinne.
Allsidig aluminiumsramme
Ramma, i trippel-buttet aluminium, har innveding kabelføring og er klargjort med festepunkter for skjermer foran og bak. Det er praktisk for en sykkel som fint kan brukes til alle årstider.
Testet av Landevei
Landevei har testet Superior X-Road Elite og gitt den meget god omtale. De skriver: "Superior X-Road Elite kan fungere som blandeveissykkel, langturracer, gravelsykkel, pendler eller vintersykkel. Et av årets beste sykkelkjøp?" og "Er du i markedet for sykkel med bukkestyre og ønsker én sykkel som kan fungere til det aller meste er Superior X-Road Elite en sykkel du bør se på." Les testen på landevei.no
Testet av Tek.no
Tek.no har testet Superior X-Road Elite, Merida eSilex 400 og Rock Machine Gravelride INT e700 for å ta en nærmere titt på gravelsykler med og uten motor. De skriver: "Grussyklene ligner litt på alle de andre sykkeltypene, men skiller seg samtidig tydelig fra dem alle. Foruten å danke ut hybriden, så er også grussykkelen et sted mellom landeveissykkelen og terrengsykkelen." Les artikkelen på tek.no
Superior - #ALWAYSRACE
Superior er kanskje Europas raskest voksende sykkelmerke og produserer gode sykler i alle kategorier, og spesielt innenfor terrengsykling. Med mottoet #ALWAYSRACE viser de at de at de alltid vil være med og alltid vil levere. Superior har markert seg kraftig i verdenscupen i terrengsykkel, men lager selfølgelig sykler for både landevei og grus også. Vårt eget sykkellag Birk Sport Racing kommer også til å bruke sykler fra Superior i år.
Leveres uten pedaler
Til info, denne modellen blir levert uten pedaler fordi mange kunder vil velge selv hva slags pedal de vil bruke. Sjekk ut våre pedaler her eller i tilbehør-fanen der vi har lagt pedaler som passer bra til denne modellen.
Ramme | Alu X6 Ultralite X-Road Race, Disc Brake Flat mount, Inner cable routing, mudguards ready |
Gaffel | X-Road Elite 28", Carbon/alloy rigid, Ahead 1-1/8x1.5", 12x100mm axle |
Krank | SHIMANO GRX FC-RX600, 40T |
Kranklager | BB BSA 68mm |
Gir-/bremsehendler | SHIMANO GRX ST-RX600 |
Bakgir | SHIMANO GRX RD-RX812 Shadow Plus |
Kassett | SunRace CS-MS7-11, 11-42T |
Kjede | KMC X11 |
Nav | SHIMANO HB-RS470, 28H, CENTER LOCK, 12x100mm THRU Type AXLE / SHIMANO FH-RS470, 28H, CENTER LOCK, 12x142mm THRU Type AXLE |
Eiker | Sapim Race, Stainless Black |
Felgringer | Stars J20SR, 28H |
Dekk | Schwalbe G-One Allround RaceGuard,700x38C |
Bremser | SHIMANO GRX BR-RX400, hydraulic disc brake |
Styrelager | FSA Orbit C-40 No.42/ACB, 1-1/8“x1.5“ |
Styre | ONE1 X-Race Aero, 16° flared, 70mm reach, 31.8mm |
Stem | ONE1 Race RAS-D62938 Alloy, 31.8mm, -8° |
Styretape | Velo VLF-8111 |
Sete |
Fizik Aliante R5
|
Setepinne | ONE1 Race Alloy, SP C255, 27.2mm |
Vekt | Ca. 10,3 kg |
FRAME SIZE | 52 CM (S) | 54 CM (M) | 56 CM (L) | 58 CM (XL) |
WHEEL SIZE | 28 | 28 | 28 | 28 |
A / SEAT TUBE LENGTH (MM) | 490 | 510 | 530 | 550 |
C / SEAT TUBE ANGLE (DEGREE) | 73.8 | 73.5 | 73 | 73 |
B / EFFECTIVE TOP TUBE LENGTH (MM) | 530 | 540 | 570 | 590 |
R / REACH (MM) | 367 | 371 | 384 | 401 |
S / STACK HEIGHT (MM) | 558 | 569 | 606 | 616 |
G / HEAD TUBE LENGTH (MM) | 135 | 145 | 180 | 190 |
D / HEAD TUBE ANGLE (DEGREE) | 71.5 | 72 | 73 | 73 |
E / CHAINSTAY LENGTH (MM) | 420 | 420 | 420 | 420 |
BBD / BB DROP (MM) | 70 | 70 | 70 | 70 |
F / WHEELBASE (MM) | 992 | 989 | 1009 | 1029 |
HANDLEBAR WIDTH (MM) | 420 | 420 | 440 | 440 |
STEM LENGTH (MM) | 80 | 90 | 100 | 110 |
CRANK LENGTH (MM) | 172.5 | 172.5 | 175 | 175 |
SEAT POST LENGTH (MM) | 350 | 350 | 350 | 350 |