Fulldempet sykkel
Les mer
Utforsk Stiene med Maksimal Komfort – Dykk inn i Vår Fulldempet Sykkel Kolleksjon!
Når terrenget blir krevende, er det en fulldempet sykkel som sørger for en jevn og komfortabel kjøretur. Med ledende merker som Pivot, BMC, Superior, og Rock Machine, tilbyr vi det ypperste innen fjæringsteknologi og design. Enten du er ute etter en sykkel fulldemper for tekniske stier eller bare vil ha den ekstra komforten en fulldemper sykkel kan gi, har vi noe for enhver entusiast.
Velkommen til vår omfattende guide om fulldempede sykler !

Enten du er en erfaren syklist eller nybegynner, vil denne guiden hjelpe deg å finne den beste fulldempede sykkelen som passer dine behov. Vi har samlet all informasjonen du trenger for å ta en informert beslutning.
Fulldempede sykler har blitt stadig mer populære i de siste årene, og det er ikke uten grunn. De gir en mer behagelig og jevn sykkelopplevelse, spesielt når du kjører på ujevne og utfordrende stier. I denne guiden vil vi forklare hva en fulldempet sykkel er, hvordan den fungerer, og hva du bør se etter når du kjøper en.
Hva er en fulldempet sykkel?
En fulldempet sykkel er en sykkel som er designet for sykling på grovt underlag. Denne sykkeltypen deler noen likheter med andre sykler , men har funksjoner for å forbedre holdbarhet og ytelse i ulendt terreng. Dette inkluderer store dekk, slitesterke hjul, kraftigere bremser, ekstra brede styre for å holde balansen og komforten under turen. Med en fulldempet sykkel vil du kunne absorbere terrenget og få høyere hastighet gjennom de mest avanserte veier. Fulldempede sykler er spesialsert for å håndtere tømmerritt, store steiner, gaphopp og andre ekstra tekniske sti områder.
Hvordan fungerer en fulldempet sykkel?
Fulldempede sykler har vanligvis to typer støtdempere: dempere foran og dempere bak. Dempere foran er vanligvis montert over gaffelen og kan justeres for å tilpasse seg forskjellige typer terreng. Dempere bak fungerer på en lignende måte, og er vanligvis montert under setet. Støtdemperne fungerer ved å absorbere støt og vibrasjoner når sykkelen treffer ujevnheter på stien. Dette gir en jevnere sykkelopplevelse og gir syklisten bedre kontroll over sykkelen.
Fordeler og ulemper med fulldempede sykler
Deler
HJUL OG DEKK
Tidligere var alle fulldempere utstyrt med en standard 26" hjul uansett hvilken type sykling de ble bygget for. Etter hvert som teknologien ble bedre og terrengsykkel samfunnet diversifiserte seg til forskjellige kategorier, kom 29" hjul inn på markedet og ble umiddelbart populære blant XC-ryttere på grunn av den høye farten de tilbød. 26 "hjul ble normen for utforsykling og mindre syklister som syntes 29" var vanskelig å håndtere. Dette førte til en utvikling av 27,5", et fantastisk kompromiss som tilbyr en raskere håndtering sammenlignet med en 26" hjul og med bedre trekkraft og hastighet sammenlignet med en 29 " hjul. 27,5" ble raskt standarden for de fleste moderne fulldempede sykler, og er nå tilgjengelig i både 27,5 "og 29". Dekkene du trenger vil åpenbart være basert på hvilken type sykling du foretrekker. Hvis du velger å sykle på asfalt, er det ikke nødvendig å ha superbrede, grove dekk, da dette vil øke friksjonen med bakken og føre til at du sliter den raskere og mister effektiviteten. For en fulldemper trenger du trekkraft fra dekkene dine for å takle det løse terrenget. Et stort dekk med en god gummiblanding er et must. Uansett hvilke dekk du velger, er tubeless et definitivt godt valg. De fleste moderne fulldempede sykler vil ha tubeless felger som du kan bytte på selv eller ta med til vårt nærmeste sykkelverksted hvor våre mekanikere kan gjøre det for deg mens du venter!
RAMME
Moderne sykler pleier å være konstruert med enten aluminium eller karbonfiber. Rammen er hjertet på din sykkel, og du bør alltid passe på hjertet ditt - hvis du har et lite budsjett, bør du alltid se etter å få best mulig ramme for pengene. Komponenter er lettere å oppgradere underveis, mens en god ramme vil være din trofaste venn i lang tid. Nye funksjoner som integrerte fester for verktøy og tilbehør, blir stadig mer utbredt på mange fulldempede sykler, slik at du kan lagre det vesentlige. Så sørg for å holde et øye for en smart teknologi som skiller en ramme fra en annen! Her er en kort gjennomgang av kvalitetene til enhver rammemateriale:
Aluminium - det vanligste materialet for moderne sykkelrammer. Aluminium er lett og slitesterkt og tilbyr noen gode kjøreegenskaper, inkludert pålitelig allsidig ytelse.
Karbonfiber - dette komposittmaterialet er superlett, supersterkt og har vibrasjonsabsorberende egenskaper som bidrar til å skape en stiv og responsiv ramme.
GIR
Girene og drivverket er sykkelens kraftverk. Utvekslingen må være tilstrekkelig for det du har tenkt å bruke sykkelen til. Et stort gir utvalg er et absolutt must hvis du vil sykle i bakker uten at beina dine eksploderer - en fulldempet sykkel har som oftest et enkelt drev foran med en stor kassett bak som gir nok rekkevidde til å klatre i bratte stigninger uten å øke til sykkelens totale vekt. I den lavere enden av markedet kan sykler fortsatt ha doble eller tredoble drev foran, samtidig som de kan være litt tyngre og med mange gir for de som er mindre erfarne. En fulldempet sykkel er absolutt verdt den ekstra utgiften for å skaffe deg et drivverk på høyt nivå, da disse vil være godt laget og vare i evigheter.
BREMSER
De fleste fulldempede sykler bruker skivebremser på grunn av stoppe kraften som kreves. Skivebremser er sterke og foretrekkes fremfor felgbremser, siden de gir jevn bremsing under alle forhold og bedre modulering av bremsetrykk slik at du kan kontrollere bremsingen uten problemer. Skivebremser kommer i enten mekaniske eller hydrauliske varianter, med den største forskjellen er at mekaniske bremser styres med en vaier, mens hydrauliske bremser har bremsevæske. Hydrauliske bremser har en tendens til å være de mest populære bremsene, da de er de letteste og har vist seg å være det beste systemet for bremsing i markedet for fulldempere.
STØRRELSE
Har størrelsen på en fulldempet sykkel betydning? Mange vil fortelle deg at den ikke har det, men når det gjelder en god tur, er en riktig størrelse avgjørende. En fulldempet sykkel er litt annerledes enn presisjonen på en landeveissykkel. På en MTB er det viktig å ha litt handlingsrom, så hvis du er på grensen til to størrelser, vil den større størrelsen normalt være et bedre alternativ. Å ha en liten ramme vil begrense bevegelsene, noe som får håndteringen til å føles nervøs og som reduserer pedaleffektiviteten. For stor ramme vil føre til at du opplever smerter i korsryggen og skuldrene. Dette gjør at du blir hengende på bakhjulet, noe som hindrer din evne til å takle utforkjøringer og tekniske partier.
Aenean imperdiet. Etiam ultricies nisi vel augue. Curabitur ullamcorper ultricies nisi. Nam eget dui. Etiam rhoncus. Maecenas tempus, tellus eget condimentum rhoncus, sem quam semper libero, sit amet adipiscing sem neque sed ipsum.
Aenean imperdiet. Etiam ultricies nisi vel augue. Curabitur ullamcorper ultricies nisi. Nam eget dui. Etiam rhoncus. Maecenas tempus, tellus eget condimentum rhoncus, sem quam semper libero, sit amet adipiscing sem neque sed ipsum.
